Το σλάιντ απαιτεί την χρήση JavaScript.

Οι αποσπασματικές εικόνες που παρουσιάζει ο Φώτης Μαστιχιάδης (Αϊβαλί, 1913 – Αθήνα, 1997) στα χαρακτικά του, μπορούν να σταθούν ως ένα προσωπικό ντοκουμέντο, ένα αρχείο βιωμάτων ενός καλλιτέχνη της διασποράς. Η επιφάνεια του χαρτιού γίνεται ο χώρος, όπου ο Μαστιχιάδης επαναπατρίζει τις παιδικές μνήμες μιας χαμένης πατρίδας (ο ίδιος εγκατέλειψε το Αϊβαλί το 1922 για να διαφύγει στη Μυτιλήνη και να εγκατασταθεί στη Θεσσαλονίκη κι αργότερα στην Αθήνα), κατασκευάζοντας, με έναν σχεδόν μυστικιστικό τρόπο, εν-τυπώσεις τόπων και φυσιογνωμιών, εγγεγραμμένων στο υποσυνείδητο.

Δουλεύοντας με ποικίλες τεχνικές: ξυλογραφία, λιθογραφία (την οποία τελειοποίησε την περίοδο εργασίας του  στο εργοστάσιο γραφικών τεχνών ΑΣΠΙΩΤΗ ΕΛΚΑ) και, κυρίως, χαλκογραφία (eau forte, aquatinta) και linoleum, ο Μαστιχιάδης στήνει μια παρτίδα παιχνιδιού φωτός – σκιάς, λευκού  – μαύρου, με τη στρατηγική αρτιότητα που είχε κατακτήσει από την ενασχόλησή του με το σκάκι, χωρίς, ωστόσο, να αποκλείει την έκπληξη του απροόπτου που επιφυλάσσει η εκτύπωση.

Η αναζήτηση παγίωσης ενός προσωπικού “στυλ” απουσιάζει από το έργο του Μαστιχιάδη. Τα πρώτα χαρακτικά του εστιάζουν σε μια ακριβολογική προσέγγιση του κόσμου, αντικατοπτρίζοντας τη σχολαστικότητα που απαιτούσε η χάραξη χαρτονομισμάτων για την Τράπεζα της Ελλάδος, όπου εργάστηκε από το 1942. Εκείνος, ωστόσο, θα διανοίξει σταδιακά το δημιουργικό πεδίο που του πρόσφερε η τέχνη της χαρακτικής, συνθέτοντας μια εσωτερικευμένη άποψη της πραγματικότητας, ως το απο-τύπωμα των προσωπικών του εμπειριών. Οι φόρμες, στα μετέπειτα έργα του, γίνονται πιο αφαιρετικές, ενώ το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη μετατοπίζεται από τη ρεαλιστική απεικόνιση στην εξπρεσιονιστική ένταση.

Η ατομική έκθεση του Φώτη Μαστιχιάδη που παρουσιάζει η ομάδα Dictum Factum υπό την αιγίδα του Ιστορικoύ Αρχείου της Εθνικής Τράπεζας, στο πλαίσιο του 3ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χαρακτικής, διερευνά συνοπτικά τους μετασχηματισμούς της γραφής του χαράκτη μέσα από δύο κεντρικές θεματικές: το τοπίο και την ανθρώπινη μορφή, αναδεικνύοντας, ταυτόχρονα, την τριβή του καλλιτέχνη με το εικαστικό μέσο της χαρακτικής.

Ματίνα Χαραλάμπη

Ιστορικός Τέχνης

Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας Μέγαρο Διομήδη  3/3-27/5

3η Σεπτεμβρίου 146

Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα-Τρίτη 10:00-13:00, Τετάρτη-Πέμπτη 17:00-20:00
Ομαδικές ξεναγήσεις κατόπιν συνεννόησης

Τηλ : 210 88 077 99

m. Αττική

The fragmented images which Fotis Mastichiadis presents (Ayvalık, 1913 – Athens, 1997) in his engravings, stand as a private documentary, a record of the experiences of an artist of the diaspora. The surface of the paper becomes the space where the artist recreates his childhood  memories of a lost homeland (he left the Ayvalık in 1922 to flee to Mytilene and settled in Thessaloniki, and later in Athens), creating in an almost mystical way, printed figures of the subconscious.

Working in a variety of techniques: woodcut, lithograph (which was perfected in the period whilst working in the graphic arts workshop, ASPIOTI ELKA) and most notably in etching, aquatint and linoleum. Mastichiadis begins a game of light and shade, black and white, with a strategic parity which had been influenced by his interest in chess, without however precluding the surprise element of printmaking. The search to consolidate a personal «style» is absent from the work of Mastichiadis. The first etchings focus on a precise approach to the world, reflecting the detail that is required for printing banknotes for the Bank of Greece, where he worked from 1942. He gradually opened up the creative field that the art of engraving offered him, creating an internalized view of reality, such as the APO-prints related to personal experiences. The forms in his later works become more abstract, while the artist’s interest shifted from realistic depiction to intense expressionism.

 

The solo exhibition of Fotis Mastichiadis’ work is presented by the Dictum Factum group, under the auspices of NBG’s historical archive, as part of the 3rd Athens Printfest, it briefly explores the creations of the engraver through two central themes; landscape and the human figure, highlighting simultaneously, the connection between the artist and the visual means of engraving.

Matina Haralambi

Αrt Historian

 National Bank of Greece Historical Archive, Diomidis Building 3/3-27/5

Tritis Septemvriou Str. 146

Opening hours: Monday-Tuesday 10:00-13:00, Wednesday-Thursday 17:00-20:00
Guided tours on request

Tel: 210 88 077 99

m. Attiki

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s